Daj się poznać 2017

Uruchamianie projektu Xamarin.Forms + Jak ja to robię?

Po kilku wpisach ściśle związanych z projektem Codziennik, postanowiłem trochę odpocząć od samego projektu i przedstawić mój sposób na uruchamianie aplikacji w Xamarin.Forms za pomocą Visual Studio.

Sposobów na uruchomienie naszej aplikacji dla każdej z platform docelowych jest kilka. Po pierwsze możemy użyć emulatora. Na komputerach z Windows możemy uzyskać emulatory systemu Android. System Microsoftu umożliwia też uruchomienie aplikacji UWP(Universal Windows Platform). Nie uruchomimy natomiast emulatora systemu, który gości na telefonach z nadgryzionym jabłkiem, czyli iOS. Chyba, że mamy w sieci Maka(lub Hackintosha), który jest skonfigurowany pod budowanie aplikacji iOS w Xamarinie. Tak budowanie, gdyż bez Maka nie jesteśmy w stanie nawet zbudować naszej aplikacji na platformę mobilną Apple. To znacznie utrudnia sprawę „Windowsiarzom”, ale o rozwiązaniu tego problemu będzie w jednym z następnych akapitów.

Dlaczego sprawne uruchamianie aplikacji jest dla mnie ważne?

Niestety do wersji Visual Studio 2015 włącznie nie było możliwości zobaczyć jak wygląda nasz interfejs inaczej niż przez zbudowanie i uruchomienie aplikacji na którąś z platform. Więc za każdym razem, gdy zmieniam wartość Marigin lub Padding, muszę uruchamiać swoją aplikację, żeby sprawdzić, czy o taki wygląd mi chodziło. Na szczęście Microsoft i Xamarin poszli po rozum do głowy i Visual Studio 2017 ma możliwość wyświetlać wygląd interfejsu. Ale o tym będzie jeszcze później w tym tekście.

Jak uruchamiam swoje aplikacje

Z racji tego, że odpalanie aplikacji w emulatorze Androida na Windows zbyt wydajne nie jest, musiałem powziąć inne kroki. Znalazłem dwa rozwiązania. Pierwsze z nich to uruchamianie aplikacji UWP. Z racji tego, że pracuje na maszynie z Windowsem, trwa to krótko i jest dosyć efektywne. Jednak co z tym Androidem? Tu rozwiązanie też nie było zbyt trudne. Jako, że jestem posiadaczem smartfona z systemem mobilnym od Google, mogę na nim odpalać swoje aplikacje tworzone w Xamarinie. Zajmuje to trochę dłużej niż odpalanie aplikacji UWP. Jednak zdecydowanie wolę to rozwiązanie. Mogę faktycznie „podotykać” interfejsu i wczuć się w rolę użytkownika. Takim sposobem znajduję rozwiązania, które nie do końca są odpowiednie dla interfejsu mobilnego. Przy aplikacji UWP i klikaniu w nią myszką mógłbym ich w ogóle nie zauważyć, czy nawet co gorsza uznać za stosowne.

Jak ustawić uruchamianie aplikacji na swoim smartfonie z Androidem

Proces ustawiania swojego smartfona i komputera pod uruchamianie jest bardzo prosty. Po krótce:

  1. Należy włączyć opcje programistyczne w swoim smartfonie z Androidem
  2. Włączyć w nich możliwość debugowania USB
  3. Zainstalować sterowniki USB przez Android SDK manager. Ten krok nie u wszystkich ma zastosowanie. U mnie sterowniki zainstalowały się automatycznie po podłączeniu smartfona do komputera.
  4. Podłączyć urządzenie pod USB
  5. Nacisnąć zielony przycisk startu w Visual Studio i cieszyć się swoją aplikacją na własnym smartfonie 🙂

Dokładne kroki zostały opisane na stronie Xamarina.

Budowanie i emulacja aplikacji iOS

Tak jak pisałem na początku jednym ze sposobów na budowanie i odpalanie aplikacji iOS jest posiadanie odpowiednio skonfigurowanego Maka w tej samej sieci lokalnej, co nasz komputer z Visual Studio na Windowsie. Innym sposobem, który podobno działa jest postawienie na swoim komputerze maszyny wirtualnej z systemem macOS. Cały proces opisał bardzo dobrze na swoim blogu Krzysztof Stępnikowski. Zachęcam do zapoznania się z jego  wpisem.

Xamarin Studio for Mac

Istnieje jeszcze jeden sposób na budowanie aplikacji na system iOS. Jeśli już posiadamy Maka, lub Hackintosha to możemy pisać swoją aplikację w Xamarin Studio na macOS. To da nam możliwość budowania i odpalania aplikacji w emulatorze, lub na fizycznym iPhonie. Xamarin studio for mac pozwala też na budowanie i testowanie aplikacji na Androidzie. Nie ma, natomiast możliwości uruchamiania aplikacji UWP.

Wizualny designer interfejsu

Xamarin Studio ma też funkcję której strasznie zazdrościłem posiadaczom Maka. Tą funkcją jest wizualny designer interfejsu. Mogę jednak mówić to już w czasie przeszłym, gdyż tak było do wersji 2015 Visual Studio, włącznie. Na szczęście wyszło Visual Studio 2017, które posiada już taką funkcję. Dzięki temu nie będę musiał odpalać aplikacji za kązdym razem, gdy zmienię coś w interfejsie graficznym i będę chciał zobaczyć czy zmiany odniosły pożądany skutek. Ten tekst piszę dzień po oficjalnej premierze Visual Studio 2017. Właśnie instaluje to IDE na moim komputerze. Jak tylko zapoznam się i pobawię wszystkimi nowościami na pewno je opiszę na blogu. Chciałem to zrobić wcześniej, ale kto czytał tekst: Zakładanie projektu i problemy z Visual Studio 2017 RC ten wie dlaczego musiałem zostać przy, teraz już, starej wersji tego środowiska programistycznego.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie upubliczniony.* Pola wymagane *